/C

Lillan och älsklingen ligger och sover och jag är som vanligt uppe tidigt!
Har haft migrän och flimmer sen i torsdags så jag får hoppas att dte har gett sig nu!!
Orkar verkligen inte med det, att vara sängliggande så länge är det värsta jag vet..
Igår var vi hos Jimmys syster hela kvällen och kollade på melofifestivalen och åt pizza
Tindra härjade runt med Casper och somnade som en stock när vi kom hem
så det blev sängen sent så får hoppas hon sover ett tag till (:
Lillagosan igår när hon hjälper mig och städa!
Min superbaby♥

I förrgår kväll bestämde jag mig för att pröva dessa chokladkakor med svarta bönor i,
ja helt rätt, svarta bönor ;) alltså inget socker eller något onyttigt i dem
Jag tyckte väl att dom blev sådär, max 2 kakor sen är jag nöjd
Men Tindra godkände dom galant :D, "mö (=mer) mamma" sa hon efter varje kaka
Så det var en favorit hos henne, men eftersom det är bönor i
kan hon ju inte äta hur många som helst heller haha ;)
Recept på Chokladcookies med svarta bönor och flingsalt
ca 10 st
4 dl väldigt mjuka svart bönor (1 burk), avsköljda och avrunna
2 msk kokosolja
0,75 dl kakao
1/4 tsk flingsalt + mer att strö över
en liten nypa kayennepeppar

0,75 dl lönnsirap (jag använde mig av agavesirap som gick lika bra)
2 msk chiafrön (alt krossade linfrön)
2 tsk äkta vaniljpulver

0,75 dl hackad mörk choklad (70% eller högre)
0,75 dl hackade valnötter (valfritt)

Gör så här:
1. Värm ugnen till 180 grader, täck en plåt med bakplåtspapper
2. Blanda ihop chiafrön, lönnsirat och vaniljpulver i en mindre skål och låt svälla en liten stund
3. Häll ner bönor, kokosolja,kakao, salt och kayennpeppar i en matbredare eller mixer, mixa tills
allt är väl ihopblandat
4.Tillsätt lönnsirapsblandningen och pulsera ihop ingridienserna, smeten kommer bli någorlunda lös
men ändå hålla samman, blanda i chokladbitarna och nötterna med en slev
5. Skeda ut kaksmeten på bakplåtspappret, platta till kakorna med hjälp av baksidan på skeden,
kakorna kommer inte att flyta ut under tiden de gräddas, toppa varje kaka med en nypa
flingsalt (mycket viktigt)
6. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter ( hade mina inne i ungefär 25 för dom blev lite för tjocka)
tills kanterna börjar få färg, låt kakorna svalna inann du äter dem, om det blir några kakor
över så förvara dom i kylen!
Och igår morse bakade jag även dessa kikärtsbollar som kanske heller inte låter så gott
men dom var faktiskt himla goda, ett nyttigare altenativ ist för n***rbollar =)
eller om man bara är sugen på något
Jag blev dock mätt efter att jag hade rullat dem, blev ju att jag stoppade en i munnen då&då ;)
Recept på kikärtsbollar

ca 30st
2 dl kokta kikärtor
1,5 dl osaltat jordnötssmör
0,5 dl agavesirap
1/2 tsk äkta vaniljpulver
1/4 tsk salt
kokosflingor och chiafrön att rulla i (som ni ser på bilden har jag rullat dem i kokos och linfrön)


Gör så här:
1. Mixa kikärtorna i en mixer eller matbredare (handmixer går utmäkt det med) tills et blir
ett grovt pulver
2. Tillsätt jordnötssmör, agavesirap, salt och vaniljpulver, mixa tills allt är väl blandat
3. Klicka ut smeten på bakplåtspapper (eller en tallrik) med hjälp av en sked
Ställ i frysen i ca 15 minuter
4. När de har stelnat rulla dem till bollar, om du nu vill kan du rulla dem i kokosflingor, chiafrön
eller något annat du är sugen på
5. Förvara godiset i kylen i mint 10 minuter innan servering, bollarna ska förvaras i kylen
och håller sig i flera dagar, det går också utmärk att frysa in och äta direkt från frysen




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0