Helgen!

I fredags gjorde mormor mat till
mig, mamma, pappa, gecka (becca) , bobbo (gammelmormor) och tonton (Anton)
Det var riktigt mysigt!
Det blev ris och fläskfilégryta á la 80-tal som var suuupergod! Och till det sallad och bröd :D
Stor tjej som kan dricka ur vinglas ;)
Sen på med pjamasen (som ni ser är det ju såklart pappa som valt pjamas) och på med musiken!!!
Mystofflorna kom också på =)
Och sen hopp i säng!
Och lördag morgon medans mamma packade och gjorde sig i ordning för vi skulle sova hos farmor och farfar
Så lekte jag och pappa doktor&tandläkare, det var skoj :D
Sedan blev det ju hem till farmor och farfar och sedan till grumsmarten!
Och istället för att sova hos farmor och farfar så sov vi i husvagnen hos faster Zandra istället :D
och idag har vi bara varit ute och ridit sen vart en sväng till bergvik
så nu bli det ett bad för min del och sedan sängen för i morgon är det dags för nya
dagiset igen! Och nu ska jag vara där hela dagen själv =)

 
Och juste, fick en fråga igår om jag kunde lägga upp receptet på bakelserna med frön i
förstod inte riktigt vilka så jag lägger upp receptet på allt vi bakade så får ni testa om ni vill :D
Fröknäcke (1 plåt)
 
3 ägg
200 gram riven ost 
1,5 dl sesamfrön
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön (skalade)
1 dl pofiber
1 tsk salt
3 msk olja
1/2 dl vatten
 
Blanda ihop alla ingredienser i en skål och rör ihop till en lös smet. Bred ut smeten på en plåt klädd med bakplåtspapper.
Grädda sedan i 150-175 graders ugn i 15-20 minuter tills ytan börjar så lite färg och bli lite hård.
Ta ut plåten och skär knäckebrödet i lagom stora bitar och vänd dom sedan och grädda ytterligare 5-10 minuter tills bitarna känns hårda så får du ett knaprigt knäckebröd. Tar man ut det för tidigt så blir det lite mjukt och inte lika gott. Låt svalna och förvara det sedan i en lufttät burk för att behålla knaprigheten.
 
 Kalorisnål Proteinglass (2 personer)
 
250 gram lättkesella
0,57 dl proteinpulver med hallon (jag använde Whey-80 star nutrition)
2,5 dl frysta hallon
0,5-1 tsk sötningsmedel
1/2 tsk vaniljpulver
 
Blanda ihop alla ingredienser i en skål och rör ihop till en lös smet. Bred ut smeten på en plåt klädd med b
Mixa kesella och proteinpulver i en skål, tillsätt hallonen och kör med mixern tills blandningen fått en mjukglasskonstistens. Smaka av och lägg sedan upp i skålar, servera direkt eller låt stå i frysen i c:a 15 minuter för något fastare glass. Jag gjorde misstaget och hade den i frysen över natten= stenhård ;)
 
Proteinrika "chokladbollar"
 
250 gram kesella
proteinpulver choklad 
pumpakärnor
 linfrön
kokosflingor
150 gram mörk choklad
solroskärnor
 
Blanda ihop kesellan med proteinpulvret, jag hade i pulvret efter smak, samma sak gäller de andra ingridienserna, du tar så mycket du vill av varje helt enkelt och smakar efter sedan rullar dem i kokosflingor!
 
Nyttiga powerbars
 
1 dl kokosflingor
1 1/2 dl pumpakärnor
2 1/2 dl din favorit müsli
1 dl linfrön
2 dl torkat frukt (jag använde russin, äpple, aprikoser och linfrön)
2 äggvitor
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Mixa alla ingredienser till en fin kladdig massa.
Forma till en fyrkant på en bakplåtspappersklädd plåt (ca 1 cm tjock).
Sätt in i ugnen ca 15 min och skär kakan i bitar när den svalnat något.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0